Hvordan lykkes med din online julekalender

Online julekalendere er en populær aktivitet som flere hundre bedrifter har hvert år. Vi har sett nærmere på hvordan man lykkes med å skape konkrete resultater med en julekalender.

 

Julekalender eksempelJulekalendere har som kjent vært en populær aktivitet hos mange bedrifter de siste årene, og alt tyder på at det vil fortsette – selv om mange skulle tro at det kanskje var en nedadgående trend.

Faktisk er det motsatt, ved at det stadig blir flere julekalendere hvert år som går. I 2015 var det nærmere 600 nettbaserte julekalendere fra norske bedrifter, mot drøyt 500 i 2014, i følge oversikter fra konkurransenett.no.

Morsom aktivitet som mange gleder seg til

Mange gleder seg nemlig til julekalenderne som kommer i desember, da det gir muligheten til å vinne flotte premier samtidig som det er knyttet opp mot våre tradisjoner i adventstiden og skaper julestemning.

For bedrifter er det dermed en gyllen anledningtil å nå ut til et større publikum, som da blir eksponert for din bedrift og hva du har å tilby.

En julekalender lagt opp på riktig måte kan dessuten ikke bare bidra til eksponering, men er perfekt for å bygge e-postliste og kan faktisk bidra til direkte økt salg.

Allerede nysgjerrig på hvordan du kan lage din egen julekalender? Les mer om QuizWiz sin funksjonalitet for å lage julekalendere og prøv helt gratis.

Tenk på din målsetting

Så hva bør du tenke på når du skal lage din julekalender-kampanje? Hvordan unngår du å forsvinne i mengden så du tiltrekker deg flest mulig relevante deltakere?

Det første du bør avklare er hva som er målsettingen din. Er det å bygge e-postlister og samle leads for fremtidig markedsføring? Å få flere fans på Facebook? Eller er hovedformålet å øke salg direkte ved hjelp av kalenderen? En kombinasjon av dette er naturlig, men når du vet hva som er aller viktigst kan vi spisse kalenderen mot det formålet.

responsive-eksempelTema legger føringen

Det neste du bør tenke på er om du skal ha et gjennomgående tema på kalenderen. Dette er spesielt nyttig for nettbutikker og andre bransjer som opererer innenfor en bestemt nisje.

Om du legger opp til at hele kalenderen omhandler din nisje – om det er strikking, vin, barneklær eller sykkel, for å ta noen eksempler – tiltrekker du deg i større grad din målgruppe, fremfor dem som kanskje ikke er like interesserte i dine produkter utover gratis premier.

Temaet legger dermed føringer for hva slags spørsmål du bør stille hver dag, samt hvilke premier du gir bort. I tillegg er temaet et godt grunnlag for design på kalenderen. I stedet for å følge standard-design, skiller du deg mer ut i mengden med noe som er skreddersydd din profil og temaet på kalenderen.

Velg premier som interesserer din målgruppe

example-offerNår det gjelder premier, så anbefaler jeg at du i tillegg til en daglig premie planlegger en hovedpremie.

Etter å ha hjulpet flere kunder med sine julekalendere over flere år har vi nemlig sett at det å bruke en hovedpremie ikke bare trekker flere til kalenderen, men også deltakere som kommer tilbake gjennom hele perioden.

Med en hovedpremie mener jeg en premie som trekkes på julaften eller første juledag, der de som har vært lojale deltakere og kommet tilbake flest dager i løpet av advent har størst sannsynlighet for å vinne.

Hvilke daglige premier du gir er det forøvrig viktig å tenke nøye gjennom. Her ligger nemlig kilden til hvordan du kan bruke kalenderen til å øke salget.

Premiene bør være noe populært – så flere velger å delta – men også noe du kan selge med en rabatt til deltakerne i ettertid. De har jo tross alt deltatt med ønske om å vinne nettopp den premien: Så hvorfor ikke tilby den til en kampanjepris påfølgende dag til de som ikke vant den?

Gjør det til en morsom kunnskapskonkurranse

Julekalendere er typisk lagt opp med ett eller flere spørsmål hver dag, med daglig trekning av en premie til en eller flere vinnere. Jeg anbefaler at du finner en premie for dagen før du finner på spørsmålet, da spørsmålet ofte bør være knyttet til premien som gis bort.

Meningene er litt delte om man bør stille spørsmål om sin bedrift eller ikke. Jeg anbefaler ikke det, og synes det er bedre om spørsmålene er kunnskapsbaserte om temaet eller premien.

Husk at folk innerst inne er mest opptatt av sine egne ting, og ikke deg som bedrift. De vil derfor synes det er mye mer interessant å dele julekalenderen for å vise hvor mye de kan om Harry Potter, enn at de vet hvor mange forskjellige skomerker du fører i din butikk – for å ta et eksempel.

Interessante spørsmål hvor man får vist sin interesse eller kunnskap har vi nemlig sett fører til flere delinger i sosiale medier enn “tørre” bedriftsrelaterte spørsmål. På samme måte fører for vanskelige spørsmål til mindre deling – alle synes tross alt det er morsommere å dele at man har vært flink, enn det motsatte…

Publisering og spredning

presignupGjør julekalenderen din ferdig så tidlig som mulig, da du kan publisere kalenderen tidlig for å skape forventning og samle forhåndspåmeldinger. Da kan du allerede i november tipse kunder og kjente om kalenderen, og få dem til å melde seg på og spre kalenderen før den begynner.

Når det gjelder hvor den skal legges ut, så har du typisk tre muligheter: Hos de som står for julekalender-systemet, på din egen nettside, og på din Facebook-side.

Her kan det være fristende å tenke at det er lurt å legge den ut overalt, men jeg vil råde deg til å tenke to ganger om å legge den ut både på Facebook og din egen nettside. Da vil kalenderen finnes to steder, og antall Likes på kalenderen og trafikk til den vil fordele seg mellom dem.

Legger du den i stedet kun på nettsiden din om trafikk eller salg er viktigst for deg, eller på Facebook om antall Likes på Facebook-siden din er viktigere, vil naturlig nok all trafikk til kalenderen gå til det ene stedet. Det gir deg maksimal trafikk til det stedet som er viktigst for din målsetting, og fokuserer alle Likes til det ene stedet (som igjen øker Facebook sin virale spredning av kalenderen).

Merk at spredning på Facebook er nøkkelen uansett hvor du legger kalenderen.

Alle julekalender-systemer har god støtte for deling for deltakere, og du bør selv sørge for å oppdatere din Facebook-side daglig for å holde dine tilhengere oppdaterte. Samtidig anbefaler vi også effektiv bruk av Facebook-annonser og din egen e-postliste for å drive ytterligere trafikk til julekalenderen og få enda flere deltakere.

Les om QuizWiz sin funksjonalitet for å lage julekalendere her. Akkurat nå kan du prøve helt gratis, og få 50% rabatt om du velger å kjøpe.