Slik skaper du økt aktivitet i ferien

Sommeren er som kjent lavsesong for mange bedrifter, men det finnes måter å begrense det på.
Vi ser nærmere på hvordan du kan utnytte ferietiden til å lage aktiviteter som skaper engasjement og samler leads.

 

mobile-summer

Sommeren er ikke akkurat tiden der de fleste sitter benket foran datamaskinen til enhver tid, men det betyr ikke at bedriften din trenger å «gå i dvale» av den grunn. Selv om mange er på ferie og ikke har shopping på nett eller jobb først i tankene, har de fleste fortsatt med seg mobilen og sjekker e-post og sosiale medier fra hytta eller stranda.

Så hvorfor ikke utnytte nettopp feriemoduset og folks bruk av sosiale medier til å skape morsomme aktiviteter? Gjort riktig vil det både gi din bedrift økt eksponering og samle leads du kan følge opp og selge til over sommeren.

Det å kjøre nettbaserte quizer er som skapt for dette – det er morsomt, skaper engasjement og delinger i sosiale medier (perfekt i ferietider). Dt vil dessuten ikke bare samle e-postadresser, men relevante e-postadresser fra deltakere som kan være interessert i å handle hos deg i ettertid.

Hvilke resultater kan en sommerquiz skape?

For å ta et par korte eksempler så kjørte nettbutikken ArtByHand.no en sommerquiz  som tre-doblet e-postlisten deres på under én uke. Turistdestinasjonen Standa Booking samlet 1.477 e-postadresser med sin sommerquiz, mens kursleverandøren Vivian Songe brukte en sommerquiz for å selge kurs til nesten 40.000 kroner på under en uke.  Muligheten er med andre ord store!

Så hvordan lager du en relevant quiz som engasjerer din målgruppe konkret?

Ta vår egen quiz for å se hvordan en enkel quiz kan se ut og fungere.

Velg en premie som er interessant for din målgruppe

Du har sikkert sett konkurranser som gir bort en iPad eller liknende – en premie som «alle» gjerne kunne tenke seg å få gratis. Men hvor relevant er deltakere som bare vil ha en gratis iPad for deg?

Velg heller en premie som du selv selger til vanlig, og som gjerne er så «nisje» at kun de som har interesse for det du tilbyr vil bry seg om den. Om du for eksempel driver en strikkebutikk kan premien være strikkepinner eller garn – ganske uinteressant for de som ikke strikker, men perfekt for dine potensielle kunder.

Gjør quizen til en morsom kunnskapskonkurranse

shutterstock_270938732Riktig valg av tema på quizen og spørsmålene hjelper på samme måte som premien å tiltrekke deg riktige deltakere. Ved å ha et tema som bygger opp under premien og stiller spørsmål knyttet til dette, er det en fin måte å både «ekskludere» de som ikke interesserer seg for temaet samtidig som du tiltrekker deg de som gjør det.

Når jeg sier at tema burde være relatert til premien, mener jeg derimot ikke at det bør være direkte om premien. Å svare på faktabaserte spørsmål om den konkrete premien eller bedriften din er sjeldent spesielt gøy.

Derimot synes de fleste det er morsomt å teste seg selv om et tema de er interessert i. For å følge eksempelet med en strikkebutikk ovenfor, så kunne du stilt spørsmål om hva som karakteriserer forskjellige garntyper, kunnskap om faguttrykk, eller liknende.

Ved å tenke på hvordan du kan gjøre quizen morsom for de som interesserer seg for temaet kan du dessuten regne med bedre spredningen og flere delinger i sosiale medier som Facebook. Folk liker nemlig å dele innhold de synes er gøy – faktisk er det ikke uvanlig at mellom 20-25%(!) av alle deltakerne sprer quizen videre når den har en god kombinasjon av interessant premie og relatert tema/spørsmål.

Interessert i å se hvordan dette kan gjøres i praksis?

Om du er nysgjerrig på hvordan dette kan se ut og fungere, har vi nå vår egen quiz gående som er laget med vår quiz-løsning QuizWiz.

Delta på vår quiz og få muligheten til å vinne gratis bruk av QuizWiz i ett helt år, hvor du med et meget enkelt verktøy selv kan lage og publisere quizer så ofte du måtte ønske. Det tar deg kun 20 sekunder å delta!